Plaats een order

ijzeren voorraad

ijzeren voorraad

We dachten dat de aandacht rondom mondmaskers wel zo’n beetje uitgedoofd was. Een jaar na onze oprichting die nogal hals over de kop verliep in een cowboy tijd waar we zelf van tevoren eigenlijk geen enkel idee hadden waar we aan begonnen, brengen journalisten nu verhalen naar buiten over hoe het toen ging, zie hier over ons in de Volkskrant. De discussie ging toen om: waarom zijn er geen beschermingsmiddelen? Waarom is er niet op tijd een voorraad aangelegd en kunnen we dit niet zelf gaan maken? De discussie nu is: waarom zijn er veel teveel beschermingsmiddelen? We zitten er nog middenin. Inmiddels liggen onze maskers als ijzeren voorraad tussen de andere miljarden maskers. We krijgen hier natuurlijk vragen over. En ons antwoord is simpel. We zijn trots op ons bedrijf en dat het ons gelukt is lokaal productie voor elkaar te krijgen. Ja er is toekomst voor ons als productiebedrijf. We willen niet meer de situatie zoals vorig jaar afhankelijk zijn van producenten aan de andere kant van de wereld. Lees hier meer over de kamerbrief van de minister en haar dijkenplan.

 

TOEKOMST NA CORONA

De fabriek ziet toekomst mogelijkheden en richt zich op het verduurzamen van het product, verkent de markt om ook andere producten te gaan maken en hoopt in de komende twee jaar 30% van de markt te veroveren in de zorg en mondzorg. Om dit te bewerkstelligen zullen we flink moeten automatiseren. Daarmee verdwijnen er 30 banen dit najaar en is de fabriek een normale start-up waarin we de eerste twee jaar niet winstgevend zijn. De automatisering is nodig om de kwaliteit van het product  te verbeteren en een concurrerende prijs te kunnen bieden. Dit staat natuurlijk haaks op onze missie zoveel mogelijk banen voor mensen met een vluchtelingenachtergrond. Dit komt uiteindelijk goed. Als we de markt veroveren en nieuwe producten gaan maken streven we naar impact op 100 huishoudens in 5 jaar. De 30 medewerkers plaatsen we uit naar collega werkgevers of naar een opleiding. De collega’s verlaten de fabriek met een flinke sprong in hun taalontwikkkeling en hebben extra skills kunnen ontwikkelen die goed van pas komen in een volgende baan zoals oa: BHV, leren leiding geven, vorkheftruckbewijs, veilig werken.

Lokaal produceren is niet makkelijk

Door Jaap Stelwagen Ooit afgevraagd wie Boskalis betaalt voor het vlottrekken van het Suez-schip Ever Given? In de vroege ochtend van 23 maart lees ik op mijn nieuws-app het bericht van het schip ‘Ever Given’ dat vastligt in het Suez kanaal. Eerlijkheidshalve heb ik snel even opgezocht waar het Suez kanaal precies ligt. Precies tussen China en Nederland, gah! Bij ons was dat onmiddellijk code rood, er waren toen acht van onze containers onderweg naar Rotterdam. De Ever Given, het…

Lees het hele bericht